مقالات علمی و آموزشی

آزمایشات جالب شیمی

آزمایشات جالب شیمی
جذاب و ديدني:
مقدار كمي (2 قاشق غذاخوري) پودر آلومينيم را درون يك ارلن يا بطري شير بريزيد. بر روي آن حدود 15 سي سي جوهرنمك اضافه كنيد. بلافاصله بادكنكي به دهانه آن ببنديد پس از لحظاتي دهانه بادكنك را با نخ ببنديد و آن را رها كنيد آنچه را مشاهده مي كنيد تفسير كنيد.
ایجاد شعله های رنگی
برای ایجاد شعله قرمز : ۴  گرم استر نسیم.۴ گرم پتاسیم کلرات.۲ گرم پودر زغال و ۱ گرمگوگرد را مخلوط کنید
برای ایجاد شعله ابی : ۸ گرم پتاسیم کلرات را با ۲ گرم مس سولفید ٬ ۴ گرم گوگرد ٬ ۲ گرم جیوه کلرید ٬ ۱ گرم مس اکسید و ۱ گرم پودر زغال مخلوط کنید
برای ایجاد شعله سبز: ۱۲ گرم باریم نیترات ٬ ۳ گرم پتاسیم کلرات و ۲ گرم گوگرد را مخلوط کنید
 ایجاد صدای ترقه ای
۵۰ میلی لیتر اب در یک بشر ریخته و ۵ گرم ید ٬ ۳گرم پتاسیم یدید و ۲۰ میلی لیتر محلول غلیظ امونیاک در ان بریزید و ان قدربه هم بزنید که ماده ای خمیری حاصل شود. خمیر حاصل را روی کاغذصافی پخش کنیدو سپس ان را به قطعات کوچک ببرید و چند ساعت نگه دارید تا خشک شود. هر قطعه راداخل تکه ای کاغذ بپیچید . هر یک از این بسته ها با کوچکترین ضربه منفجر خواهد شد.
ایجاد دود
دود ابی: مخلوط متیلن ابی (متیلن بلو ) ٬ پتاسیم کلرات و آنتیمو آن سولفید
دود سیاه: مخلوط پتاسیم کلرات ٬ نفتالین و پودر زغال را بسوزانیم
دود خاکستری: مخلوط گرد روی ٬ هگزا کلرو اتان و نفتالین را بسوزانیم
مقاومت در برابر سوختگی
دست نمی سوزد
وسایل و مواد لازم:۶ میلی لیتر کربن تترا کلرید ٬ ۶ میلی لیتر کربن دی سولفید ٬ استوانه مدرج ۲۰میلی لیتری
روش کار: ۶ میلی لیتر کربن تترا کلرید  و  ۶ میلی لیتر کربن دی سولفید  را مخلوط کرده و یکی دو قطره از ان را در کف دست بریزید و اتش بزنید دستتان نمی سوزد
معرفی کاتالیزگر
سوزاندن قند
مواد لازم:قند ٬ خاکستر سیگار
روش کار:قند باشعله کبریت به سختی می سوزد اما با مالیدن کمی خاکستر سیگار به ان حبه قند تا اخر می سوزد. خاکستر سیگار نقش کاتالیزگر را انجام می دهد
تشکیل مواد و محلول های رنگی
دستان خود را ببرید
وسایل و مواد لازم: اهن کلرید ٬ پتاسیم تیو سیانات ٬ کارد
تصویری که قرمز می‌شود!

به دوستانتان بگویید که آیا می‌توانند بدون استفاده از رنگ ، یک عکس را قرمز سازند و بلافاصله آن را به حالت معمولی در بیاورند؟ مسلما کسی قادر به این کار نخواهد بود. حالا شما تصویری را که قبلا تهیه کرده و صورت آن را با فنل فتالئین پوشانیده‌اید، از جیبتان بیرون بیاورید. این مایع که به صورت تصویر مالیده شده ، ابتدا رنگی ندارد. ولی اگر شما انگشتانشان را در آمونیاک خیس کنید (که حتما قبلا این کار را کرده‌اید) و جلوی تصویر بگیرید، صورت ان قرمز کمرنگ می‌گردد! اگر انگشتانتان را کنار بکشید، رنگ صورت دوباره معمولی می‌شود!

کوه آتشفشان در خانه!!
آیا دوست دارید در آشپزخانه خودتان یک کوه آتشفشان کوچولو درست کنید؟ نترسید، این یک کوه آتشفشان واقعی نیست. این آزمایش به نسبت بی‌خطر است و گازهای تولید شده نیز کم و بیش غیرسمی هستند و فقط سی دقیقه طول می‌کشد.
نخست مخروط آتش فشان را بسازیم. 6 فنجان آرد ، 2فنجان نمک،4 قاشق سوپخوری روغن و 2 فنجان آب را مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده باید یکنواخت و محکم باشد (در صورت نیاز می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید). بطری پلاستیکی را در ظرف مورد نظر به‌طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شکل یک کوه آتشفشان فرم دهید. البته توجه داشته باشید که آن را به طور کامل نپوشانید، قسمت دهانه آن را برای اضافه کردن بقیه مواد خالی نگه دارید. قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر کنید و مقدار کمی از رنگ قرمز غذارا به آن اضافه کنید. مقدار خیلی کمی پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه کنید. دو قاشق سوپخوری جوش شیرین به بطری اضافه کنید. به آرامی سرکه را به بطری اضافه کنید. مراقب باشید زمان فوران کوه آتش فشان رسیده است.
گدازه‌هایی با رنگ قرمز ملایم در نتیجه واکنش بین جوش شیرین و سرکه تولید خواهد شد. در این واکنش مانند آتشفشان حقیقی ، دی‌اکسید کربن هم تولید خواهد شد. بدلیل تولید گاز کربن دی‌اکسید در بطری پلاستیکی فشاری ایجاد می‌شودو (به‌علت حضور پودر لباسشویی ) حبابهایی از آتشفشان خارج خواهد شد که چهره زیبایی به آزمایش می‌دهد. اگر چند قطره رنگ زرد هم به آن اضافه کنید، گدازه‌های خارج شده رنگ زیباتر و طبیعی‌تری پیدا خواهند کرد.
عکاسی بدون دوربین
1.ازیک عکاس تجاری چند ورق کاغذ چاپ بگیرید،( یک کاغذ عکاسی). ورق را در تاریکی روی تخته ی چند لایه که به پهلو حساس است قرار دهید. روی ان برگ و سپس شیشه قرار دهید و انرا بوسیله ی گیره ی لباس در موقعیتش ثابت کنید.و انرا در معرض افتاب قرار دهید تا رنگ ان مایل به سیاه یا بنفش شود.
2. پرینت برگ را در محلولی از 10گرم هیپو سولفیت سدیم در 100میلی لیتر اب بگذارید. بعد از 5 دقیقه انرا در اب جاری بشویید.
3.روی روزنامه پرینت را خشک کنید.زمانیکه خشک شد انرا روی کتاب پهن کنید.
بله اینگونه میتوان از یک برگ بدون دوربین عکاسی ،عکس گرفت .
ساختن موشك با استفاده از هيدروژن پري اكسيد و نقره
براي اين كار هيدروژن پري اكسيد بايد غليظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هيدروژن پري اكسيد كه در دارو خانه ها ميفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شيميايی هيدروژن پري اكسيد h2o2 است.وقتي با نقره واكنش برقرار ميكند نقره نقش كاتاليزور را بازي ميكند.اين واكنش اتم اضافه اكسيژن را ازاد كرده اب و گرماي زيادی توليد ميكند.گرما اب را به بخار تبديل كرده كه اين بخار ميتواند با سرعت بالا از نازل موشك خارج كند.
براي ساخت موشك ميتوانيد از بطری نوشابه هاي خانواده خالي استفاده كنيد به اين صورت كه در نوشابه را سوراخ كوچکي بكنيد(نقش نازل موشك) و مواد را در ان ريخته و در ان را ببنديد واكنش انجام شده و بخار با سرعت از سوراخ به بيرون زده و اگر بطری نوشابه را بروي زمين بخوابانيد اين موشك حركت خواهد كرد
شمع را با آب روشن کنيد
شمعی را به دوستانتان نشان دهيد . به آن ها بگوييد که می خوا هيد شمع را روشن کنيد ولی متأسفانه کبريت نداريد. مسلما عده ای سعی می کنند که به شما کبريت بدهند، ولی شما قبول نکنيد وبه آن ها بگوييد راضی به زحمت شما نيستم و خودم شمع را با آب روشن می کنم! مسلما دوستانتان تعجب می کنند و شايد حتی به شما بخندند. ولی توجه نکنيد و ليوانی را پر از آب کنيد، سپس مقداری از آن را بخوريد تا همه متوجه شوند که آب معمولی است. حالا انگشت خود را در آب فرو برده و سپس روی فتيله ی شمع بگيريد تا يک قطره از آب روی آن بچکد، دوستانتان در کمال تعجب مشاهده می کنند که اين شمع روشن می شود.
فکر می کنيد دليل آن چيست؟
شما قبلا يک تکه پتاسيم کوچک را در لابلای تارهای فتيله ی شمع قرار داده ايد و وقتی يک قطر آب را روی آن می ريزيد، واکنش شيميايی بين پتاسيم و آب باعث اشتعال فتيله می شود.
طرز تهیه چسب سفید
چسب سفید معمولا از پروتینی که در شیر وجود داردو کازوئین نام دارد تهیه می شود.طی مراحلی می توان کازوئین شیر را جدا کرد.این کار در کارخانجات انجام می گیرد و سپس کازوئین حاصله را روی زمین پهن کرده خشک می کنند واز آن برای تهیه چسب استفاده می کنند.
طرز عمل:
125 میلی لیتر شیر بدون چربی را در یک بشر ریخته 25 میلی لیتر سرکه به آن می افزائیم.محلول اسیدی می شود.آنرا حرارت می دهیم تا شیر تکه تکه شودسپس توسط یک قیف و کاغذ صافی آنرا صاف کرده وکمی فشار می دهیم تا آب آن کاملا جدا شود.سپس آنرا در بشر برمی گردانیم.30 میلی لیتر آب به آن افزوده و آن را بهم می زنیم.نصف قاشق چایخوری سدیم بیکربنات اضافه کرده ودوباره آنرا بهم می زنیم. به خروج حبابها دقت کنید.اینقدر سدیم بیکربنات می افزائیم تا دیگر حبابی خارج نشود.
CH3COOH + NaHCO3 ” CH3COONa + CO2 + H2O
چگونه مي توان آب را روي توري نگه داشت

ابتدا توري فلزي كه داراي ابعاد 1 ميليمتر است را در موم مذاب فرو ببريد سپس توري را بيرون آورده خواهيم ديد كه لايه نازكي از موم سيم هاي توري را مي پوشاند با دقت نگاه كردن به توري خواهيم ديد كه توري داراي روزنه هايي مي باشد كه يك سنجاق براحتي مي تواند از آن بگذرد اما اين توري مي تواند آب برروي خود نگه دارد . دليل اين پديده اين است كه موم توسط آب خيس نمي شود و بين شبكه هاي توري غشاي نازكي تشكيل مي دهد و تقعر رو به پايين اين غشا ست كه آب را نگه مي دارد

-اگر تخم مرغ پخته شده به مدت یک هفته در سرکه سفید قرار گیرد لایه کلسیمی ان حل شده و با تخم مرغ بدست آمده که حالت لاستیک ماننددارد می توان به صورت توپ بازی کرد
۲- اگر یک استخوان تمیز شده در سرکه قرار گیرد بعد از مدتی می توان آن را گره زد و یا تا کرد
دانشگاه بوعلي سينا همدان
آزمايشهاي جالب
۱- شمع در شمعدان خود به خود روشن ميشود
شمع ها قبلا نبايد روشن شده باشند.-قبلا تارهاي فتيله را با سوزن از هم جدا كرده و افشان كنيد.كافي است كه 2 گرم فسفر تهيه كنيد و ان را در 5 برابر حجم خود سولفيد كربن حل كنيد. اگر روي شمع ها يك قطره كوچك سولفيد كربن شامل فسفر بريزيد شمع ها به فاصله ي 10 دقيقه روشن خواهند شد.شنيدنی- محمد حسين جعفر زاده

۲-آب شعله آفرین! ( آزمایش ها )
ظرف شیشه‌ای را از روی میز بر می‌دارید و از مایع بی‌رنگی که دارد کمی به دهان پر کرده و تظاهر به خوردن آن می‌کنید. سپس آن را بیرون تف می‌کنید. روی میز می‌ریزد و بلافاصله شعله می‌کشد. علاقه مندان سرگرمیهای شیمی می‌توانند جهت اجرای این آزمایش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

یک ظرف شیشه‌ای محتوی الکل اتیلیک چند گرم ایندرید کرومیک قرمز کاملا خشک
یک صفحه مسطح سوز

سپس باید به ترتیب زیر عمل کرد:

صفحه مسطح نسوز را در محل دلخواهی روی میز قرار داده و روی آن کریستالهای ایندرید کرومیک را بپاشید. وقتی الکل اتیلیک را که به عنوان آب به تماشاچیان معرفی کرده‌اید در دهان گرفته و روی کریستالهای ایندرید کرومیک بریزید، فعل انفعالات شدیدی انجام یافته و حرارت زیادی تولید می‌گردد تا انجا که الکل اتیلیک مشتعل می‌شود و ارتفاع شعله حتی به 15 الی 20 سانتیمتر هم می‌رسد.

شما اگر حاضر به ریختن الکل در دهان خود و تف کردن آن روی میز نیستید (زیرا این عمل در حضور دوستان ، کمی زشت است) ، می‌توانید در یک ظرف حلبی ، چند گرم ایندرید کرومیک بریزید و الکل اتیلیک را که آب معرفی کرده‌اید روی آن اضافه کنید. بلافاصله شعله‌ها از درون ظرف حلبی زبانه خواهد کشید. یاد آوری می‌کنیم که در تمام آزمایشهای شیمی که با شعله همراه است، باید دقت زیاد کرد تا لباس شما آتش نگیرد و دستتان نسوزد و همچنین این آزمایشان حتما باید چند بار قبلا آزمایش شده و سپس تماشاچیان اجرا گردد.- محمد حسين جعفر زاده

چند آزمايش جالب و سرگرم كننده شيمي كه به راحتي مي توانيم انجام دهيم و نتايج جالب آنها رامشاهده كنيم.آزمايشاتي نظير انداختن تخم مرغ در بطري ،درست كردن باطري ميوهاي،جوشاندن آب با برف ويا به حركت در آوردن يك سكه با گرماي دست….
 ۱- تخم مرغ نقره اي:
داستان تخم مرغ طلايي را همه ما در دوران كودكي به اشكال مختلف شنيده ايم. اما ما در اين جا به شما داشتن يك تخم مرغ نقره اي را آموزش خواهيم داد. شما مي توانيد با انجام اين آزمايش در مهماني هايتان ضمن شگفت زده كردن مهمانانتان اوقات شادي را براي آنها فراهم كنيد.
مواد و وسايل لازم: تخم مرغ ۱ عدد – ليوان شيشه اي نسبتاً بزرگ ۱ عدد – شمع يك عدد و مقداري آب
خيلي ساده است، فقط كافيست تخم مرغ را روي شمع روشن بگيريد تا سراسر پوسته آن توسط دوده شمع سياه شود. بايد تخم مرغ را به رأس شمع كاملاً نزديك كنيد. ولي مواظب دستان خود باشيد تا نسوزد. دقت نماييد تا سراسر پوسته تخم مرغ بطور كاملاً يكنواخت از دوده پوشانده شود. ليوان را تا نيمه پر از آب كنيد. بطوريكه وقتي تخم مرغ را درون آب انداختيد، آب تمام سطح تخم مرغ را بپوشاند و در ضمن از ليوان نيز بيرون نريزد. حال از روبرو به تخم مرغ خود نگاه كنيد. چه مي بينيد؟ يك تخم مرغ نقره اي درخشنده كه خيلي بزرگتر از اندازه واقعي تخم مرغ سياه شده است.
به نظر شما دليل اين پديده چيست؟
 دوده ای که روی تخم مرغ را گرفته است، نفوذ ناپذير بوده و مانع از نفوذ آب به سطح تخم مرغ مي شود و هنگام فرو رفتن در آب يك لايه نازك هوا را همراه خود مي برد. اين لايه هوا كه به طور يكنواخت سطح تخم مرغ را پوشانده است. باعث ايجاد شكست در نور عبوري از آب مي شود. كه همين شكست نور رنگ سياه تخم مرغ را نقره اي نمايش مي دهد. براي مشاهده يك پديده مشابه شما مي توانيد يك لوله آزمايش را در آب فرو برده و از روبرو به آن نگاه كنيد، مشاهده خواهيد نمود كه قسمتي از لوله كه داخل آب قرار دارد نقره اي به نظر مي رسد. حال دليل بزرگتر بودن تخم مرغ نقره اي نسبت به تخم مرغ معمولي را شما به ما بگوييد.
۲- انداختن تخم مرغ در بطري:
شما مي توانيد با نشان دادن يك بطري كه دهانه آن نسبتاً تنگ است ابتدا از دوستان خود بپرسيد كه آيا به نظر شما مي شود بدون شكستن اين تخم مرغ آنرا درون بطري جا داد؟ اجازه دهيد دوستانتان پاسخهاي خود را بدهند كه در نوع خود جالب توجه است. سپس به شكل زير عمل نماييد.
مواد و وسايل لازم: تخم مرغ ۱ عدد – بطري شيشه اي با دهانه نسبتاً تنگ – سركه – وازلين – پنبه و الكل.
شما براي شگفت زده كردن دوستانتان بايستي يك تخم مرغ را حداقل ۶ ساعت قبل درون سركه قرار داده باشيد. اينكار را طوري انجام دهيد كه سركه تمام سطح تخم مرغ را بپوشاند. توجه داشته باشيد كه تخم مرغ تازه نه در سركه و نه در آب شناور نمي شود و بطور كامل غرق خواهد شد. پوسته تخم مرغ با سركه واكنش داده و تبديل به يك لايه لاستيكي شكل و انعطاف پذير مي گردد. وقتي كه پوسته تخم مرغ كاملاً انعطاف پذير گرديد،دهانه بطري را با وازلين چرب نموده سپس مقداري پنبه را به الكل آغشته، با احتياط آتش زده و درون بطري بيندازيد. حال اگر تخم مرغ انعطاف پذيرتان را بر دهانه بطري قرار دهيد، طي يك واكنش ناگهاني به درون بطري مكيده مي شود و دوستانتان را شگفت زده خواهد نمود. دقت كنيد اگر دهانه بطري خيلي تنگ باشد آزمايش با شكست مواجه خواهد شد.
چنانچه تمايل به نگهداري اين تخم مرغ داريد، بايد مقداري الكل در بطري بريزيد تا سطح تخم مرغ را كاملاً بپوشاند. در غير اينصورت تخم مرغ به سرعت فاسد خواهد شد.
۳- انرژي گرماي دست:
اگر به شما بگويم مي توانيد با گرماي دستتان يك سكه ۵۰ توماني را به حركت در آوريد، حتماً تعجب خواهيد نمود. اگر باور نمي كنيد مي توانيد با انجام اين آزمايش باورهايتان را متحول نماييد.
مواد و وسايل لازم: سكه ۵۰ توماني ۱ عدد – بطري شيشه‌اي نوشابه – مقداري آب.
بطري نوشابه را تا ۳/۱ از آب پر كرده و در يخچال بگذاريد. توجه نماييد كه در بطري را نبسته باشيد. حال وقتي كه بطري به اندازه كافي سرد شد قبل از خروج بطري از يخچال سكه خود را با كمي آب خيس كنيد و وقتي كه بطري را از يخچال در آورديد. بلافاصله سكه را در دهانه بطري بگذاري. حال قسمت خالي بطري را با دستانتان نگهداريد و به حركات سكه دقت كنيد.
همانطور كه مشاهده مي كنيد سكه در دهانه بطري شروع به تكان خوردن مي نمايد. به نظر شما حركات سكه چه دليلي مي تواند داشته باشد؟با سرد شدن بطري هواي داخل بطري منقبض مي شود. به اين ترتيب هواي بيشتري داخل بطري جمع مي شود. وقتي شما با دستتان بطري را گرم مي كنيد، هواي داخل بطري منبسط شده و سعي در خارج شدن از بطري دارد كه فشار وارده از سوي هوا سكه را تكان مي دهد. دليل اينكه در بطري به مقدار ۳/۱ آب مي ريزيم نيز اين است كه آب داراي ظرفيت گرمايي ويژه بالايي است و وجود آب درون بطري شيشه اي موجب جلوگيري از ايجاد شك حرارتي مي‌شود.
۴-باتري ميوه اي
مواد لازم:
• چند عدد ليموترش ( مي‌توانيد به جاي ليمو، از نوشابه يا آبليمو هم استفاده کنيد. ;
• مقداري سيم مسي
• تعدادي سکه
• چند عدد گيره کاغذ
• چاقو
• قيچي
• لامپ کوچک، ساعت ديجيتالي يا هر وسيله الکتريکي کم مصرف ديگري که با استفاده از آن بتوان باتري را امتحان کرد.
روند کار:
۱. ابتدا يک تکه از سيم جدا کنيد و يک سر آن را دور گيره کاغذ بپيچيد.
۲. يک تکه ديگر از سيم جدا کنيد و اين بار، يک طرف آن را دور سکه بپيچيد. ( اگر سکه کثيف است، آن را با آب و صابون بشوييد تا تميز شود. )
۳. تکه ديگري نيز از سيم جدا کنيد. يک سمت آن را به دور سکه دوم و طرف ديگر را به دور يکي از گيره هاي کاغذ باقيمانده بپيچيد. حالا شما بايد سه قطعه سيم شبيه سيمهاي شکل زير داشته باشيد.
۴. دو ليمو ترش برداريد و آنها را کمي فشار دهيد. ليموها را بايد آنقدر فشار دهيد که بافت درون آنها نرم شود، اما مواظب باشيد که پوست آنها پاره نشود. ( اگر ليمو ترش نداريد، مي‌توانيد دو ليوان برداريد و در آنها مقداري آبليمو يا مقداري نوشابه بريزيد. )
۵. روي پوست هر يک از ليموها با چاقو دو برش کوچک ايجاد کنيد.
۶. سه قطعه سيمي را که در ابتداي کار درست کرديد، مطابق شکل زير درون شکاف‌ها قرار دهيد. ( اگر در منزل گيره کاغذ نداشتيد، مي‌توانيد سيم را به همان صورتي که هست در شکاف‌ها بگذاريد. ضمنا در صورتي که به جاي ليمو از آبليمو يا نوشابه استفاده مي‌کنيد، سيم‌ها را طوري داخل ظرف قرار دهيد که با هم تماس نداشته باشند. در اين حالت هر يک از ليوانها مانند يک ليمو ترش عمل مي‌کند. ) دقت کنيد که سيمها را آنقدر فشار دهيد که سکه و گيره کاغذ به گوشت درون ليمو برسد.
۷. حالا دو سر آزاد سيمها را به دو سمت لامپ يا ساعت کوچک خود وصل کنيد. ( اگر همه مراحل را درست انجام داده ايد ولي لامپ روشن نمي شود، جاي دو سر سيم را با هم عوض کنيد. اين مرحله دقيقا شبيه قرار دادن باتري در دستگاه است. اگر باتري را برعکس بگذاريد، دستگاه کار نخواهد کرد. )
در باتري ميوه اي شما، دو واکنش شيميايي روي مي‌دهد. واکنش اول بين فلز گيره کاغذ و آب ليمو ( يا نوشابه ) و واکنش دوم بين فلز سکه و آب ليمو انجام مي‌شود. چون جنس اين دو فلز متفاوت است، الکترونها بيشتر به يک سمت ( نسبت به سمت مخالف ) رانده مي‌شوند. اين همان چيزي است که “جريان الکتريکي” ناميده مي‌شود. اگر هر دو فلز از يک جنس بودند، جرياني نيز وجود نداشت. در مدار ما، الکترونها از يک سمت شروع به حرکت مي‌کنند و پس از طي يک مسير دايره اي به نقطه اول بازمي گردند. عبور آنها از درون ساعت ( يا لامپ ) باعث مي‌شود که ساعت به کار افتد.
۸. زمان کار کردن باتري خود را اندازه بگيريد و روي کاغذ يادداشت کنيد.
۹. آب ليمو يک اسيد است. براي همين گفتيم که مي‌توانيد به جاي آن از آبليمو يا نوشابه استفاده کنيد. ( اگر پشت شيشه هاي نوشابه را خوانده باشيد، حتما ديده ايد که يکي از محتويات آن اسيد فسفريک است. ) آب ليمو را با مواد اسيدي ديگر ( مثلا محلول رقيق سرکه در آب، يا آب پرتقال يا … ) جايگزين کنيد و ببينيد که آيا باز هم باتري شما کار مي‌کند. زمان کار کردن آن بيشتر شده است يا کمتر؟
۱۰. فکر مي‌کنيد اگر به جاي اسيد از آب نمک يا يک محلول قليايي ( مثلاً محلول آب و صابون ) استفاده کنيد، چه مي‌شود؟ اين کار را هم امتحان کنيد و نتيجه را بنويسيد. هر بار سعي کنيد پيش از انجام آزمايش، حدس بزنيد چه اتفاقي مي‌افتد.
۱۱. اين بار، جاي ليمو را با يک ميوه ديگر ( مثلا سيب، سيب زميني، موز، کيوي، پرتغال يا هر ميوه ديگري که دوست داريد ) عوض کنيد. فکر مي‌کنيد باتري قوي تر شود يا ضعيف تر؟ حدس خود و نتيجه نهايي کار را براي ميوه هاي مختلف يادداشت کنيد. قوي ترين و ضعيف ترين باتري که ساخته ايد، کدام است؟
۱۲. براي انجام اين مرحله بايد از دوستان يا ساير اعضاي خانواده خود کمک بگيريد. ليمو ( يا هر ميوه ديگري که استفاده کرده ايد ) را از وسط قاچ کنيد به طوري که سکه در يک نيمه و گيره کاغذ در نيمه ديگر باشد. طبيعتا لامپ (يا ساعت) از کار مي‌افتد، چون مدار قطع شده است و الکترون‌ها نمي توانند جريان پيدا کنند. دستهاي خود را روي دو نيمه قرار دهيد. آيا لامپ روشن مي‌شود؟
سپس يک دست خود را به دست دوستتان بدهيد و از او بخواهيد که دست ديگرش را روي نيمه دوم ميوه بگذارد. آيا باز هم لامپ روشن مي‌شود؟ تعداد نفرات را بيشتر کنيد. آيا لامپ هم چنان روشن باقي مي‌ماند؟
توانايي باتري شما چقدر بود؟ جريان حاصل از آن، از بدن چند نفر عبور کرد؟
۱۳. زمان کار تمام باتري هايي را که ساخته ايد، يادداشت کنيد. کدام يک بيشتر از همه کار کرده است؟ آيا رابطه‌اي بين اندازه يا طعم ميوه با اين زمان وجود دارد؟ اگر تعداد ميوه‌ها را بيشتر کنيد، چه مي‌شود؟
۵- با برف آب را بجوشانيد!
يقينا با خواندن تيتر اين آزمايش کمي تعجب کرده ايد ولي بهتر است فعلا در قضاوت عجله نکنيد، يک بالن کروي برداريد و آن را تا نصفه پر کنيد و توسط شعله آن را به جوش آوريد. سپس در آن را محکم ببنديد و به صورت برعکس به گيره اي متصل کنيد و منتظر بمانيد تا از جوش آمدن بيفتد. بعد روي آن مقداري آب سرد يا برف بريزيد. در کمال تعجب خواهيد ديد که آب درون شيشه شروع به جوشيدن مي کند. جالب اين است که اگر به بالن دست بزنيد مشاهده مي کنيد که خيلي هم گرم نيست!
حال مي رويم سراغ بررسي اين پديده:
راز اين پديده در اين است که بخار آب حاصل از جوشيدن آب درون شيشه تمام هواي داخل شيشه را به بيرون رانده و در واقع زماني که ما در بطري را بستيم قسمت خالي بطري فقط بخار آب بوده است. در نتيجه زماني که ما آب سرد روي قسمت خالي شيشه مي ريزيم، آن بخار آب تبديل به مايع مي شود. نتيجه اين است که فشار در آن قسمت خالي خيلي خيلي کم مي شود، و همان طور که مي دانيم فشار کم باعث مي شود مايعات در دماي کمتري به جوش بيايند. درست است که آب درون شيشه در حال جوشيدن است اما اين آب جوش داغ نيست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *